ווסת לחץ קו מפליז לספיקות גבוהות

ווסת לחץ הוא אחד ממכשירי המדידה ובקרה, אביזר מכאני, המיועד להפחתת לחץ גבוה ללחץ נמוך יותר הדרוש לעבודה בתהליך.
תעשיות רבות משתמשות בגזים תעשייתיים שונים בתהליכים רבים. כל מערכת או גליל גז זקוק לווסת לחץ לצורך הפחתת הלחץ לערך הלחץ הנדרש לתהליך העבודה. ווסתי לחץ מותקנים על גלילי גזים מסוגים שונים ובשימושים בתעשיות רבות כגון: תעשייה כבדה, תעשיית ההייטק, תעשיית הביו-טק, מעבדות מחקר, רפואה ואף בשימוש בסדנאות ובמסגריות לצרכי ריתוך, ניפוח ועוד.
גלילי הגזים למיניהם כגון חנקן, חמצן, ארגון, הליום, פחמן דו חמצני ואחרים, יהיו תמיד דחוסים בלחץ גבוה כלשהו (תלוי בסוג הגז) וזאת כמובן על מנת שנוכל לקבל כמות גז מקסימלית בנפח מינימלי מיצרן הגז.
במבט ראשון כל ווסתי הלחץ נראים מאוד דומים, אך למעט עיקרון פעולתם, ווסתי הלחץ שונים מאוד בתכונותיהם. לכן נידרש להתאים ווסת לחץ עבור כל גז וכל תהליך עבודה לפי מספר קריטריונים.
מהם הקריטריונים על פיהם נבחר את הווסת לחץ המתאים?

 

סוג הגז

ווסת לחץ פליז לגלילי גז בטוהר עד 99.99 אחוז

לכל סוג גז יש צורך להתאים ווסת הבנוי מחומרי מבנה שמתאימים ועמידים לתכונותיו, במיוחד בשימוש בגזים קורוזיביים העלולים לתקוף ולאכל חומר מבנה כזה או אחר הבא במגע עמו, כמו כן נדרש להתייחס לרמת טוהר הגז.

 

רמת ניקיון הגז – טוהר הגז

גזים תעשייתיים מופקים ומיוצרים ברמות ניקיון שונות הנמדדות באחוזי טוהר לדוגמא: רמת טוהר של 99.9% (מכונה 3 תשיעיות) ורמות טוהר גבוהות יותר עד 99.999% (חמש תשיעיות) ואף שש תשיעיות. גזים ברמות טוהר נמוכות (3 תשיעיות ופחות) נמצאים בעיקר ביישומים בתעשייה הכבדה, בתהליכים פשוטים, סדנאות, מסגריות וכדומה. במקרים אלו נסתפק לרוב בווסתי לחץ בסיסיים ופשוטים באופן יחסי. גזים ברמות טוהר גבוה נפוצים בשימוש בתעשיות נקיות כמו תעשיות מיקרו אלקטרוניקה, תעשיות ביו- טכנולוגיה, תעשיות פרמצבטיות, מעבדות מחקר מיוחדות ועוד. עבודה עם גזים ברמות טוהר גבוהות (4 תשיעיות ויותר ) יחייבו שימוש באביזרים מתאימים בהם עובר הגז עד לתהליך ובהם ווסת הלחץ. במקרים אלו נידרש להתאים וסת לחץ לרמת טוהר הגז וזאת על מנת לא לזהם את הגז ולקלקל את רמת הטוהר הגבוה.

לחץ הגז בכניסה או בגליל הגז וביציאה לתהליך

יש לבחור את הווסת שיתאים ללחץ הכניסה (הלחץ בגליל הגז) ולחץ העבודה הנדרש ביציאה מהווסת לתהליך העבודה.
בעבודה בלחץ נמוך ובהפרש גבוה בין לחץ הכניסה ללחץ היציאה לתהליך, מומלץ יהיה להשתמש בשני ווסתים המורכבים בטור או בווסת דו-דרגי הבנוי למעשה משני ווסתי לחץ בגוף אחד, כך וויסות הלחץ מתבצע בשני שלבים ויציבות לחץ העבודה (ביציאה מהווסת) גבוהה יותר.

ספיקה

נתון חשוב שיש להתייחס הוא הספיקות הנדרשות, כלומר, כאשר בתהליך עבודה או באספקת גז למכונה מסוימת נדרש לחץ עבודה נתון עם ספיקה נתונה, גבוהה או נמוכה, יש להתאים לתהליך ווסת במידות חיבורים ומעברים גדולים וקטנים בהתאמה.

תקני עבודהוסת לחץ נירוסטה

לגלילי גזים שונים קיימים תקני תבריג שונים בברז המורכב עליהם וזאת על מנת למנוע ערבוב והרכבת ווסתים שאינם מתאימים לעבודה עם גז מסוג כזה או אחר אלא לגז אליו הוא מיועד בלבד.

ולסיכום

קיימים סוגים רבים של ווסתי לחץ כגון – גוף פליז עם דיאפרגמה ניאופרן (גומי), ווסת פליז מצופה ניקל עם דיאפרגמה נירוסטה, ווסת מנירוסטה עם דיאפרגמה נירוסטה, ווסתים ממונל , ווסת פליז עם בוכנה (ללחצי עבודה גבוהים ), ווסתי נירוסטה עם בוכנה, ווסתים דו-דרגיים, ווסתים עם חיבורים במידות קוטר שונות, ווסתים עם חיבורים נקיים במיוחד (VCR) ועוד. לכל תהליך נצטרך להתאים הווסת שייתן מענה לעבודה נכונה ויעילה ביותר במערכת.

לחץ כאן לכל מכשירי המדידה לתעשייה  >>
כותב המאמר – זוהר אסא, מנהל תחום מכשירי מדידה ובקרה.

מתלבט או זקוק לסיוע טכני בהתאמת ווסת הלחץ? מלא את הפרטים כאן ונשמח לעמוד לשירותך >>>

Error: Contact form not found.