השרשרת היא מרכיב חשוב ונפוץ במערכות מכניות רבות. תפקידה הוא להעביר תנועה מכנית לינארית. לרוב, שרשראות עובדות בתנאי סיכה מעורבת בהם השחיקה מוגברת מעצם אופי העבודה.
מבנה השרשרת הכולל חוליות, פינים, שרוולים, מנגנוני נעילה ומעברים צרים מאד, מהווה אתגר סיכוך רציני ולכן יש להתייחס ולהתגבר עליו בצורה נכונה על מנת למנוע כשלים, להאריך את חיי השרשרת ולשמור על בטיחות העובד.

Lubrication

כאשר ניגשים לסכך שרשרת יש להתחשב באלמנטים הבאים:
1. סוג השרשרת – אילו חיבורים קיימים, ומה גודלה של ההנעה/המתיחה?

2. משטר העבודה – באיזו מהירות לינארית, ובאילו כוחות צנטריפוגליים, עומסים, הלמים, ומחזוריות משתמשים?

3. תנאי העבודה – האם קיימת רטיבות או לחות, מהי טמפ’ העבודה? האם קיים אבק בסביבה? באיזו סביבה כימית מדובר?

4. ייעוד הסיכה – האם לצורך הקטנת בלאי, מניעת רעשים, או הגנה קורוזיבית?

5. תאימות לחומרים ולתקנים – האם קיימים פולימרים, והאם יש צורך בתקני מזון?

לאחר שבחנו את הנתונים המצוינים למעלה יש לקחת בחשבון את המרכיבים הבאים:
1. שמן הבסיס – מינרלי או סינטטי. למשל, שמן מינרלי בטמפ’ גבוהה עשוי להישרף וליצור משקעים דבר שיגרום לבלייה מואצת או סתימה של חיבורי השרשרת ופגיעה ביכולת התזוזה של החוליות.
2. תכונות השמן הבסיסיות – יכולת חדירה, יכולת ניקוי, יכולת נשיאת מוספים, עמידות בחמצון ועוד.
3. תוספים לסיכה: מייצבי טמפ’, מונעי שחיקה מוצקים EP, עמידות בפני חומרי ניקוי/כימיקלים, חומרים מונעי קורוזיה, חומרים דוחי מים ועוד.

לאחר איסוף כל הנתונים יש לבחור את דרך הפעולה הטובה ביותר לסיכת השרשרת. החשוב ביותר הוא להביא מספיק חומר סיכוך לנקודת הסיכוך בזמן הנכון. רוב כשלי השרשרת נובעים ממחסור בחומר סיכה מתאים.

מרכיב חשוב נוסף הינו שיטת הסיכה. אין דינו של טפטוף כדינה של הברשה או ריסוס. ככלל, טפטוף חומר הסיכה ישירות על קצות החוליה הינו הדרך הטובה ביותר לסכך את המנגנון. הסיכה צריכה להיעשות לחלק החיצוני של החוליות כך שתתאפשר חדירה מיטבית של חומר הסיכה בין החוליות והפינים דרך כל החרכים והמעברים הצרים.
עוד אלמנט חשוב נוסף הוא מיקום הסיכה. ישום סיכה על שרשרת מתוחה או על נקודת סיבוב/הנעת השרשרת עלול למנוע את הגעת חומר הסיכה למקום הרצוי, אם בגלל מתח השרשרת שלא יאפשר חדירת השמן ואם בגלל הכוחות הצנטריפוגליים שפועלים שיעיפו אותו. לכן הנקודה האולטימטיבית לסיכה הינה בחלק הרפוי ביותר של השרשרת, בד”כ בחלק התחתון של התנועה, קרי ביציאה מגלגל השיניים.
נקודה חשובה נוספת היא להתחיל לשמן מהחלק העליון של השרשרת כדי שהשמן ייזל לתוך המרווחים.

להלן אפשרויות מגוונות למתן פתרון סיכה הולם באמצעות חומרי סיכה המיוצרים ע”י חברת OKS הגרמנית.wheel3

450/1 תרסיס גריז דביק, עמיד בפני מים, מגן מפני קורוזיה, עמיד בעומסים בזכות טכנולוגית Mox-Active.

350-354 – סדרה של שמנים אסטריים לטמפ’ גבוהה עד 250 מעלות, צמיגויות שונות, תוספים שונים.

3570 – שמן מיוחד לשרשראות נשיאה של מוצרים בתעשיית המזון, כגון חומר גלם בתליה, שינוע אריזות פח בתהליך היצור וכדומה.

3750/1 – שמן סינטטי המכיל טפלון להגברת העמידות בעומס, מאושר מזון.

387 – שמן פוליגליקול עם גרפיט, מאושר מזון. מיועד בעיקר לשרשראות בטמפ’ גבוהות מאד, עד 600 מעלות, בזכות סיכה יבשה של גרפיט.

OKS 536 – סיכה יבשה של גרפיט על בסיס מים. לאחר אידוי המים נשארת סיכה יבשה של גרפיט. לשרשראות בסביבה מאובקת או בטמפ’ גבוהה מאד, למשל ביצור מכלי אלומיניום לתעשיית המזון והתרופות.

OKS 670/1 – שמן מינרלי עם מוצקי סיכה לבנה, דרגת צמיגות 18, עם חבילת תוספים מעולה.
השמן חודר ומחלחל אפילו במרווחים הקטנים ביותר, במקומות בהם קיימת גישה מוגבלת לנקודת הסיכה. חבילת התוספים כוללת את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם בתחום הסיכה מבית OKS, Mox-Active, המגבירה את העמידות של השמן בעומסים גבוהים מאד יחסית לצמיגותו. בנוסף, צמיגותו הנמוכה של השמן נותנת לו יכולת הרטבה יוצאת מן הכלל וחדירות מצוינת המקנים הגנה קורוזיבית זמנית.
בזכות הרכבו המיוחד של מוצר זה הוא נותן מענה טוב מאד בסביבה רטובה ו/או לחה ובאווירה מאובקת!

ולפני סיום, סיפור הצלחה… 
למלגזה העובדת בחדר אריזת קמח נדרש פתרון לסיכה של שרשרת המלגזה. המכונה וסביבת העבודה יצרו דרישה מורכבת מאד לחומר הסיכה. מצד אחד, יכולת נשיאת עומס גבוה, מצד שני סביבה מאובקת ושוחקת.
שמני שרשרת רגילים שנוסו במקום ספגו את אבק הקמח בחדר וגרמו לגושים בחוליות השרשרת. לטווח הארוך מצב זה עלול היה להביא לכשל מוקדם של השרשרת. כתוצאה מכך לא נעשה שימוש בשמן כלל לשרשרות המלגזה.
המוצר OKS 670, בטפטוף מבוקר ישירות על חוליות השרשרת, נתן פתרון מעולה לאתגר המורכב. מצד אחד עמידות מצוינת בעומס ומצד שני היווצרות מצומצמת יחסית של גושי לכלוך קשים.

לצפייה בכל מוצרי חומרי סיכה

מעוניינים במידע נוסף בנושא סיכוך שרשראות או בחומרי סיכה? אנחנו כאן. מלאו את הפרטים ונשמח לעמוד לשירותכם.

Error: Contact form not found.