רשמים וחוויות מביקור במפעל סודה סטרים

סודה סטרים הוא לקוח ותיק של קבוצת רוטל וביקרתי אצלם לא מעט פעמים ומשכך לא עלה בדעתי שיהיה להם מה לחדש לי. ובכן, אני חייבת להודות שהפעם חיכו לי שם הפתעות ואפשר אפילו לומר הפתעות מרגשות. הסיור במרכז המבקרים החל בסרטון המתאר את “The island of peace” המספר על שיתוף פעולה בין הדתות, יהודים, ערבים, בדואים ודרוזים, כולם עובדים זה לצד זה. כולם חוגגים את החגים של כולם וקיימת במקום אחוות עבודה כייפית.
דן גלעדי סמנכ"ל רוטל בביקור בסודה סטרים

ההתרגשות השנייה הייתה כאשר ראינו את המשלחת של סודה סטרים שנסעה לאי רואטן שבהונדורס, אליו התנקזו כמויות עצומות של פסולת פלסטיק שהושלכה לים ותפקידה של המשלחת היה לנקות את האי. הדבר גורם לך להבין שלמרות ההצלחה העולמית של החברה לא נעלמת גם הדאגה והאכפתיות לסביבה האקולוגית.

הביקור בסודה סטרים כלל סיור (אותו ליווה והדריך לירן עמר עימו אנו עובדים הרבה שנים) בשלושה אתרי ייצור מרכזיים: קווי הרכבות של מכשיר ההגזה, מפעל המתכת בו מיוצרים בקבוקי גז ההגזה CO2, ומפעל הפלסטיק בו מיוצרים בקבוקי המים/סודה.
חברת רוטל מספקת לסודה סטרים מגוון מוצרים ובמיוחד את שלושת המוצרים הבאים:
גריז סיליקוני O-1110 מתוצרת חברת OKS, דבק איטום לתבריגי פלסטיק Loctite 5331 מתוצרת Henkel-Loctite, ודבק נעילת ברגים בחוזק גבוה Loctite 270 מתוצרת Henkel-Loctite. מפעל ההרכבות הוא הצרכן העיקרי של החומרים האלו.
הגריז הסיליקוני O-1110 משמש להקטנת החיכוך והחלקת התנועה של חלקי פלסטיק הנעים בתוך מכשיר ההגזה. במפעל קיימים קווי ייצור ידניים וקווי ייצור אוטומטיים. בקו ייצור ידני העובד משתמש במברשת אותה הוא טובל בצלוחית גריז ומיישם אותו במריחה על גבי החלק לקראת ההרכבה. בקו ייצור אוטומטי הגריז נמצא במכל 25 ק”ג המקורי. המיכל מזין משאבת חבית המזרימה את הגריז לעבר מכונת ההרכבה. מכונת ההרכבה האוטומטית מתוכנתת כך שמנת גריז מדויקת מוזרקת בזמן הנכון לנקודה הנדרשת בחלק המורכב. התהליך האוטומטי כמובן יעיל יותר הן בהיבט כמות החלקים המורכבים בשעה והן בכמות המדויקת של הגריז המיושם.

עובדי חברת רוטל בביקור במפעל סודה סטריםדבק איטום Loctite 5331 משמש לאיטום תבריגי פלסטיק בתוך מכשיר ההגזה. הדבק מסופק בשפופרות בגודל 100 גרם. העובד בעמדת ההרכבה מיישם מנה של חומר על גבי תבריגים וחלקים שונים. היישום משפופרת מעט לא נוח, נדרש אביזר ל”סחיטת” השפופרת, לא ניתן לבצע באוטומציה.

הדבק לנעילת ברגים Loctite 270 משמש לקיבוע בחוזק גבוה של ברגים מתכתיים בקדחים מתוברגים מתכתיים (לא פלסטיק). העובד מיישם טיפות דבק ישירות מהבקבוק על גבי הבורג ומבריג אותו. עם התמצקות הדבק הוא יוצר נעילה חזקה מאד כך שהבורג אינו יכול להשתחרר מעצמו, למעשה נדרש מאמץ רב גם אם רוצים לפרק את הבורג המודבק באופן יזום.

במהלך הסיור עם לירן שמענו סיפורים מרתקים על המפעלים השונים, תהליכי הייצור, נהלי העבודה וראינו את אחוות העבודה במפעלים. אהבנו והתרגשנו. בהחלט גאווה ישראלית.