oks250_1kgקצת רקע, או מה היה לנו עד עכשיו?

לאורך השנים הוצגו תוספים רבים לשיפור ביצועי שמנים, שמני מנוע וממסרת בפרט ושמנים במערכות מכניות אחרות. בין התוספים המוכרים ניתן למצוא תוספי EP, Extreme Pressure, המבוססים על כלור, גופרית או זרחן, תוספים קרמיים הידועים כמוצקי סיכה לבנים ותוספים נגד שחיקה, AW – Anti Wear, המבוססים על גרפיט, טפלון או מוליבדן די-סולפיד.
מכל התוספים הללו מוליבדן די-סולפיד נותן את המענה הטוב והרחב ביותר. חברת OKS פיתחה תוסף מיוחד המבוסס על מוליבדן, אבל הפעם כחומר מורכב במולקולה אורגנית. משמע, להבדיל מכל התוספים האחרים, תוסף זה מומס לחלוטין בשמן אליו הוא מוסף ולכן בעל יתרונות גדולים שיפורטו להלן.

 

 

יתרונות הטכנולוגיה Mox Active מבית OKS;

הטכנולוגיה החדישה הנקראת Mox-Active גורמת ל:
1. הורדת החיכוך והבלאי
2. הגדלת העמידות תחת עומס
3. הורדת רעשים
4. הורדת הטמפ’ בנקודת היישום
כתוצאה מכך טכנולוגיית Mox-Active מאריכה את חיי המכניקה ובכך חוסכת כסף ומצמצת פגיעה בסביבה.
טכנולוגיה מתקדמת זו משולבת במספר מוצרים קיימים של OKS ומגיעה גם כמוצר נפרד, OKS 30, כתוסף לשמנים אחרים.

 

איך זה עובד? או, מה פה קורה פה?

תוספים בשיטה הישנה

הטכנולוגיה הישנה ביותר שמבוססת על כלור/גופרית/זרחן עובדת בשיטה הפשוטה הבאה. הכלור מגיב עם המתכת ויוצר על פני המתכת תרכובת של מתכת כלורית. שכבה זו הינה פריכה ולכן כאשר נוצר עומס על המערכת היא נשחקת בקלות ובכך מגינה על המכניקה עצמה. פעולה זו גורמת לשחיקה קבועה של המתכת, שחיקה ידועה שנלקחת בחשבון. בנוסף, התוספים הישנים הללו בשל היותם פעילים מאד פוגעים כימית בתוספים הכרחיים אחרים הנמצאים בשמנים מלכתחילה. כתוצאה מהתגובה הרציפה של התוסף נדרש מילוי קבוע של התוסף או שימוש בכמות גדולה יותר מראש. יש לקחת בחשבון שהחומרים הללו מבוססים על חומרים רעילים לסביבה ולכן דורשים התייחסות מיוחדת.

 

תוספים בשיטה המבוססת על מוליבדן די-סולפיד

טכנולוגיה זו מבוססת על מוליבדן די-סולפיד מורכבת מתוסף מרחף בתוך השמן. הבעיה עם שיטה זו היא שלעיתים התוסף מתיישב ונתקע בנקודות שלא אליהן כוון. בעיה נוספת הינה תפעולית. המוליבדן צבעו שחור ולכן במערכות שמבוססות על עיניות גובה שמן לעיתים לא יוכל איש האחזקה לראות את גובה השמן הנכון כי כל המערכת צבועה בשחור.

 

תוספים בטכנולוגיה Mox-Active

כאמור, התוסף Mox-Active מתגבר על כל הבעיות הללו. התוסף מומס בשמן ועל כן לא נדרש ערבוב מראש, כל שצריך זה להוסיף את התוסף למערכת בריכוז נמוך, בד”כ בין 3-5%. התוסף מתערבב עם השמן, עובר פילטרים ואינו “מתיישב/נתקע” במקומות מועדים כמו תוספים סטנדרטיים.
בשלב הראשון – מולקולת המוליבדן נקשרת לפני המתכת ויוצרת שכבת סיכוך חזקה ועמידה מאד בפני עומסים מכניים ועומסי טמפ’.
בשלב השני – תחת עומס גבוה וטמפ’, המוליבדן בונה שכבת הגנה יציבה על פני השטח תוך ביצוע דה-פורמציה לפני השטח, כתוצאה מכך עמידותה של המתכת בפני שחיקה גדלה.
בשלב הסופי – ציפוי פני השטח מושלם, חספוס פני המתכת מתעדן, פני השטח הבאים במגע גדלים ושכבת הסיכה, הגריז או השמן, מגינה באופן מלא גם באמצעות זרימה טובה יותר של חומר הסיכה. כתוצאה מכך נוצרת תמיכה רחבה יותר של המערכת המכנית בפני עומסים, ירידה בטמפ’ המקומית של המכניקה ושל השמן, ירידה בנטיית השמן לחימצון והגנה על פני המתכת.

 

לסיכום ובשורה התחתונה

תוצאה מיטבית מושגת תוך שימוש משולב במוליבדן די-סולפיד. המוליבדן די-סולפיד ממלא את החללים על פני השטח במוצקים וטכנולוגיית Mox-Active משלימה את התמיכה כמתואר לעיל. השינוי המבני של פני המתכת בדמות ציפוי טריבולוגי זה מייצר מקדם חיכוך נמוך במיוחד ומגן מפני שחיקה.
השימוש בטכנולוגיה זו מקטין את הוצאות התפעול, מגביר את יעילות היצור, מצמצם את צריכת האנרגיה ובכך שומר על הסביבה.

מוצרי סדרת Mox-Active:
OKS 30 – תרכיז Mox-Active. תוסף מומס בשמן אסטרי.
OKS 300 – תרכיז מוליבדן די-סולפיד משולב עם Mox-Active.
OKS 250 – משחה אוניברסלית לברגים ולהרכבות באפיצות נמוכה.
OKS 350 – שמן לטמפ’ גבוהה (עד 250 מעלות) ועומסים גבוהים.
OKS 670 – שמן מינרלי בצמיגות בינונית לסביבה מאובקת, רטובה ובעומסים גבוהים.
OKS 410 – גריז מוליבדן לעומסים גבוהים מאד.
OKS 420 – גריז לטמפ’ גבוהה המתאים לשימוש כללי, תמסורות איטיות ומיסבים בתנאי עבודה קשים.
OKS 450 – גריז נוזלי לשרשראות ולכבלים בסביבה כימית קשה, מהירות גבוהה ועומס גבוה.

נרשם ע”י: דרור אילת – מהנדס מוצר – רוטל דבקים וכימיקלים

מעוניינים בפרטים נוספים? מלאו עכשיו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!